Regimul Ohsawa – detoxifierea si purificarea corpului, a mintii si a spiritului
Georges Ohsawa (unii ii spun gresit George Oshawa), pe numele sau adevarat Yukikazu Sakurazawa, este fondatorul dietei macrobiotice. Alimentatia macrobiotica mai este denumita si arta longevitatii si a reintineririi, deoarece dieta macrobiotica este de fapt un mod de viata, in armonie cu natura si cu mediul. De-a lungul anilor, ea a fost folosita pentru a vindeca unele boli, inclusiv cancerul. Macrobiotica, prin definitie, ne permite sa invatam sa traim in armonie cu natura si cu legile ei, impacati cu latura mereu schimbatoare a lucrurilor.
„Intreaga creatiune, astrele, atomul, cosmosul, vegetalul, animalul, umanul, corpul nostru, celulele si functiile noastre – totul contine, dar se si manifesta prin jocul permanent al contrariilor. Suntem cu totul cufundati in acest joc Yin si Yang.” (Georges Ohsawa)
Dieta macrobiotica creata de Georges Ohsawa se bazeaza pe conceptul oriental de energii complementare yin si yang – doua forte opuse, dar complementare care guverneaza toate aspectele vietii. Pentru a mentine un echilibru natural si armonia intregului corp, cele doua energii trebuie sa fie echilibrate, reinstaurarea acestui echilibru avand ca efecte vindecarea, detoxifierea si echilibrarea fluxurilor de energie din corp. Regimul Ohsawa este un procedeu global de purificare si armonizare prin alimentatie.
La finalul articolului gasesti trimiteri catre diverse surse daca doresti sa afli mai multe despre macrobiotica, despre conceptul echilibrarii Yin-Yang, despre dezechilibrele din corpul nostru sau despre felul in care aceste doua energii complementare se manifesta in fiinta umana.
“Baza acestei filozofii este foarte simpla: este Yin-Yang, adica polaritatea oricarui lucru, oricarei situatii, stari de spirit sau fenomen din manifestare.” (G.Ohsawa)
Ohsawa a pus bazele unui sistem de dieta de 10 zile in care se consuma cereale Yang precum graul, orezul, orzul, ovazul, secara, meiul si hrisca. Prelucrand aceste cereale la minim pentru a pastra principiile active cat mai puternice, cura macrobiotica are efecte extraordinar de benefice asupra sanatatii, cunoscut fiind faptul ca insusi Georges Ohsawa s-a vindecat la varsta de 19 ani de tuberculoza, folosindu-se de aceste principii ale dietei macrobiotice, iar apoi de inca doua boli, teoretic incurabile, pe parcursul vietii.
Dieta Ohsawa se tine timp de 10 zile si poate fi reluata dupa o pauza de 3-5 zile. Aceasta dieta extraordinara este atat simpla cat si putin costisitoare.
In ce consta regimul Ohsawa nr. 7
SURSA Inima Fericita
Regimul Ohsawa nr. 7 este cel mai eficient regim indicat de doctorul Georges Ohsawa, avand efecte de reechilibrare si vindecare in aproape toate bolile, inclusiv a cancerului. Regimul prevede ca pe o durata de 10 zile sa se consume numai urmatoarele cereale Yang: grau, orez, hrisca si mei, in orice combinatie sau proportie dorim, fierte sau coapte, singurul condiment admis fiind sarea grunjoasa. In cazul unor boli severe se recomanda perioade de regim succesive (mai multe grupe de cate 10 zile), cu o pauza de 3- 5 zile intre doua grupe, in timpul acestor pauze putand fi consumate si alte alimente, de preferinta tot yang, usor de digerat, dar foarte nutritive. Regimul se repeta pana cand se obtine efectul dorit, adica eliminarea definitiva a bolii sau a dezechilibrului.
“Am vazut mii de cazuri de boli asa-zis incurabile vindecate prin terapeutica noastra de echilibrare a energiilor fiintei” (G. Ohsawa)
In timpul celor 10 zile de regim nu trebuie sa se consume decat grau, orez, hrisca si mei si absolut nimic altceva! Se admite doar sarea grunjoasa ca si condiment, iar ca lichid trebuie sa se consume doar apa, de preferinta cat mai pura. Cerealele respective este foarte bine sa fie integrale, dar se poate consuma din cand in cand si orez alb. Graul sa fie cumparat din piata de la tarani, nu din supermarket si pe cat posibil din culturi in care nu s-au folosit ingrasaminte chimice.
Cerealele se pot prepara in orice combinatie sau proportie dorim : fierte, coapte, macinate, sub forma de terci (ca mamaliga) sau turtite. Se pot manca in orice cantitate, de preferinta cat mai mult, repartizate in mai multe mese pe zi. Mai jos vei gasi si multe retete diverse pentru a-ti prepara aceste 6 ingrediente admise.
Bauturile racoritoare, fresh-urile, cafeaua si chiar ceaiul sunt interzise pe toata perioada de regim Ohsawa.
Numai in cazuri exceptionale, se poate consuma macerat de busuioc, iar in cazul in care urmam un tratament naturist, remediile prescrise de medic se pot lua in paralel cu regimul Oshawa.
Durata regimului
Acest regim se deruleaza, fara exceptie, pe durata a 10 zile consecutive. In functie de scopul urmarit prin intermediul acestui regim, avem mai multe posibilitati de actiune:
1. Daca ceea ce dorim este o purificare globala a fiintei si mentinerea cat mai buna a starii de sanatate, putem realiza regimul de cateva ori pe an. Momentele adecvate sunt, de obicei, la schimbarea anotimpurilor sau in intervalele in care se realizeaza posturile crestine mari – Postul Craciunului si Postul Pastelui. 2-4 regimuri pe an sunt, in general, suficiente pentru o persoana relativ echilibrata care nu sufera de afectiuni de natura Yin si care mentine constant o dieta lacto-vegetariana.
2. Daca obiceiurile alimentare si modul de viata adoptat de noi au condus deja la dezechilibre mari de tip Yin si chiar la perturbari fiziologice evidente, este recomandat ca regimul sa fie realizat chiar de mai multe ori, in etape consecutive de 10 zile, cu o pauza de 3-5 zile intre 2 regimuri. Daca ne aflam in aceasta situatie, este necesar sa cerem sfatul unui terapeut competent pentru a fi siguri ca nu vom exagera, diminuand astfel excesiv resursele organismului. Uneori, daca acest regim este folosit ca adjuvant in cazurile unor boli grave (cancer, scleroza in placi, etc.) se poate ajunge chiar la 10-30 de regimuri succesive, iar in cazul unor perturbari mai putin grave, sunt suficiente 1-3 regimuri.
Alimente permise
In intervalul consacrat acestui regim alimentar, nu se va consuma nimic altceva in afara de: grau, orez, mei si hrisca, preparate in diverse moduri (fierbere, coacere, prajire etc.) cu apa si o mica cantitate de sare.
Adaosuri admise in mod exceptional
Aceste adaosuri sunt admise in doua cazuri:
- cand urmarim ca prin intermediul acestui regim sa acceleram procesele de vindecare si de refacere in cazul unor afectiuni
- pentru eliminarea unor eventuale perturbari ce pot aparea pe durata regimului (pentru a evita astfel pe cat posibil utilizarea medicatiei alopate).
Aceste adaosuri, care se admit in mod exceptional, sunt de obicei plantele medicinale adecvate (sub forma de macerat, pulbere, infuzie, tinctura, etc.).
Efectele extraordinare ale regimului Ohsawa
Regimul Ohsawa, tinut cu strictete, inlatura aproape orice boala, chiar si unele aparent incurabile, efectele regimului Ohsawa fiind aproape miraculoase.
„Nu exista boli incurabile. Am vazut mii de pretinse boli incurabile, ca diabetul, paralizii de tot felul, lepra, epilepsie, astm, etc. vindecate in 10 zile sau in cateva saptamani prin macrobiotica, astfel incat sunt convins ca nu ar mai exista boli incurabile daca am adopta aceasta metoda.
Tratamentul nostru este foarte simplu. Orice boala trebuie sa se vindece complet in 10 zile, si iata de ce: boala vine de la sange, noi eliminam o zecime din celulele sangelui in fiecare zi; in consecinta putem, printr-o alimentatie convenabila, sa ne reinnoim sangele in decurs de 10 zile. Aceasta teorie este simpla, dar aplicarea ei este delicata si poate chiar complicata… ea consta in folosirea unor alimente naturale, abandonarea medicamentelor, a operatiilor, a curelor de odihna.” (George Ohsawa)
Studii medicale realizate la universitati din SUA au aratat ca regimul Ohsawa scade cantitatea de radicali liberi din sange, ceea ce il face extrem de eficient in tratamentul cancerului si in eliminarea oricaror tumori in genere. Regimul are ca efect imediat o limpezire si o claritate considerabila a mintii, digestia devine mult mai buna, iar secretiile hormonale sunt reglate. Tenul devine curat si luminos, ochii vii si stralucitori, iar forta si pofta de viata sunt mult amplificate. In urma acestui regim, este imbunatatit controlul asupra energiei vitale si al celei sexuale, ajutand la vindecarea impotentei.
Cele patru cereale consumate in timpul regimului Ohsawa sunt foarte hranitoare, sanatoase si ele confera energie pe tot parcursul zilei. De altfel, majoritatea celor care au tinut regimul Ohsawa marturisesc ca inca din primele zile de regim, au simtit o crestere a nivelului de energie si a poftei de viata. Persoanele supraponderale vor fi foarte bucuroase sa constate cum acest regim nu le normalizeaza doar greutatea, ci le armonizeaza si forma corporala, rezistenta la temperaturi extreme cald-rece se amplifica, iar secretiile rezultate in urma transpiratiei se reduc si au un miros mai putin intens.
Un efect important al acestui regim este si acela ca ajuta la diminuarea poftelor si a diferitelor dependente alimentare mai mult sau mai putin nesanatoase. Este posibil (dar nu obligatoriu) ca in primele 2-3 zile sa ne confruntam cu anumite pofte, insa acestea dispar pe masura ce continuam regimul. Chiar si unele dependente psihice sunt eliminate. Aceasta deoarece acest regim amplifica autocontrolul mental si chiar fizic.
De asemenea, se poate ca la debutul acestui regim sa apara, la unele persoane care au acumulat multe toxine de-a lungul vietii, reactii fiziologice mai neplacute, datorate purificarii intensive si a dezintoxicarii masive a corpului. Continuand insa cu perseverenta acest regim, aspectele neplacute vor disparea destul de repede, toxinele vor fi eliminate din organism, iar conditia fizica, psihica si mentala va fi mult imbunatatita. Este recomandat chiar si persoanelor sanatoase sa recurga la cel putin doua astfel de regimuri Ohsawa (de cate 10 zile) pe an, pentru o reimprospatare si o purificare generala a organismului.
Este indicat ca pentru acest regim sa fie realizata o scurta perioada de pregatire, mai ales daca este prima oara cand tinem regimul Ohsawa si in special in cazurile in care se trece direct de la o alimentatie bogata in carne, prajeli, dulciuri, cafea si bauturi carbogazoase la o alimentatie bazata doar pe 4 feluri de cereale. Aceasta pregatire este bine sa se faca inainte cu o saptamana de a incepe regimul, perioada in care se va reduce consumul de carne, prajeli, dulciuri si mancaruri grele.
De asemenea, este foarte importanta perioada care urmeaza imediat dupa incheierea celor 10 zile de regim Ohsawa. Aceasta este numita „perioada de reacomodare”. Sub nici o forma nu se va trece brusc la o alimentatie grea bazata pe carne sau chiar lactate. Trecerea se va face foarte lent, introducand in primele 2-3 zile in special fructe, supe usoare din legume, legume fierte sau gatite la aburi si ceaiuri. Dupa aceste 2-3 zile se va trece gradat la alimentatia uzuala, dar recomandarea este sa se pastreze o alimentatie sanatoasa, bazata pe fructe, legume si cereale, pentru a beneficia din plin de efectele acestui regim excepţional. (La finalul acestui articol, la Marturii, cineva impartaseste cum a decurs in cazul sau revenirea la regimul de viata normal).
Foarte importanta este readaptarea organismului la multitudinea de nutrienti intalniti in diferitele alimente consumate. In etapa urmatoare, dupa ce corpul s-a purificat, trebuie consumate alimente cat mai pure si hranitoare, pentru refacerea si regenerarea organismului dupa cura de purificare. De regula, in aceasta etapa se consuma alimente energizante, usor de asimilat si bogate in vitamine si minerale naturale; exemple de asemenea alimente ar fi: cerealele integrale, mierea, polenul, fructele si legumele proaspete, condimentele aromatice, leguminoasele si semintele oleaginoase (nuci, migdale, susan etc.).
Alimentele folosite in regimul nr. 7 Ohsawa
GRAUL (Triticum aestivum)
Alaturi de mei, graul este o cereala traditionala, cultivata pe pamantul Romaniei de mii de ani. In mai multe zone ale Pamantului, graul a fost si este folosit ca unul dintre principalele alimente, sub forma painii, lipiilor, in diferite combinatii sau consumat ca atare. In India, acest aliment era considerat, in mod simbolic, ca fiind in stransa legatura cu puterea sustinatoare a lui Dumnezeu, ceea ce a facut ca el sa fie utilizat chiar in diferite ritualuri religioase.
Privind din alta perspectiva, faptul ca a fost folosit ca aliment de baza este cat se poate de explicabil, tinand cont de vitaminele (A, B1, B2, B5, B6, B12, D, E, K, PP) si mineralele (calciu, magneziu, potasiu, siliciu, fier, zinc, mangan, cobalt, cupru s.a.), din componenta sa.
Graul este recunoscut pentru multiplele sale valente terapeutice, in cazul in care este utilizat in alimentatie in mod constant, un timp indelungat.
Actiuni terapeutice ale graului
Antidiuretic, emolient, laxativ usor, nutritiv, remineralizant, reconfortant, vitaminizant B.
Indicatii terapeutice ale graului
Afectiuni cardiace, afectiuni cronice si degenerative, afectiuni dermatologice, afectiuni digestive si hepatice, diferite tulburari endocrine, afectiuni neurologice, renale, alaptare (imbunatateste secretia lactata cantitativ si calitativ), anemie, arterioscleroza, astenie fizica, cancer, colita, constipatie cronica (taratele), perioadele de convalescenta, demineralizare, stari depresive, fibrom uterin, impotenta, nevroze, rahitism, sterilitate, ulcere, etc.
GRAUL este unul dintre alimentele cele mai hranitoare, revitalizante si reconfortante, conferind celui care il consuma in mod constant vitalitate, energie si rezistenta interioara.
Cateva forme sub care poate fi utilizat graul in timpul regimului
Fulgii din grau
Se obtin din boabele de grau prin prelucrare mecanica sau termica. Fulgii de grau admisi in regimul Ohsawa sunt cei obtinuti prin zdrobire, nu prin procese termice sau de alt tip, de natura sa afecteze in mod negativ compozitia si valoarea alimentara a graului. Daca, in cazul fulgilor cumparati din comert, nu este mentionata modalitatea de obtinere, sau sesizam ca nu corespund din punct de vedere calitativ, este mult mai bine sa nu consumam deloc acest aliment.
Avantajele fulgilor de grau sunt ca pot fi preparati foarte usor si rapid, pastrand in acelasi timp proprietatile curative specifice graului.
Taratele de grau si cateva din indicatiile lor terapeutice
Preparate in diferite modalitati, care vor fi descrise ulterior, sunt utile ca adaos in regimul Ohsawa, in special in cazul in care nu avem la dispozitie grau integral. De asemenea, este indicata utilizarea lor in cazurile de:
- colite si constipatie – se consuma ca atare sau inmuiate in apa
- tuse, guturai, febra – se utilizeaza sub forma de macerat in apa: 1 pumn de tarate la 1 litru de apa, se lasa la macerat timp de o noapte. A doua zi se strecoara si se bea maceratul rezultat in mai multe reprize, dintre care una dimineata, pe stomacul gol.
- cancer si alte afectiuni tumorale – se consuma tarate adaugate in mancare si/sau sub forma maceratului anterior descris. Din punct de vedere al compozitiei sale, se considera ca efectele exceptionale ale taratelor de grau in aceste afectiuni se datoreaza prezentei magneziului in cantitate mare.
OREZUL (Oryza sativa)
Este una dintre cele mai utilizate cereale de pe glob, in special in Asia, constituind hrana de baza a milioane de oameni. Exista in comert o mare varietate de specii de orez (orez alb simplu, orez cu bobul lung, orez integral specie salbatica etc.), dintre care este recomandat sa alegem soiurile de orez integral.
Orezul integral este orezul caruia i-a fost indepartata doar prima invelitoare (pleava), ramanand o parte din ansamblul scoartei si intreg invelisul sau proteic. Este diferit fata de orezul alb (decorticat) care se gaseste cel mai frecvent in comert, fiind mult mai consistent (diferenta de aspect consta in nuanta brun-maronie pe care orezul integral o are). Contine in plus fata de orezul decorticat: vitaminele A, B1, B2, B6, B12 (care se pierd prin decorticare), calciu, fosfor, fier, potasiu, magneziu, mangan.
In cazurile in care nu reusim sa procuram orez integral, putem folosi si orezul alb din comert, acesta fiind totusi mai putin hranitor, datorita faptului ca prin decorticare se pierd o mare parte din elementele nutritive cotţinute in coaja.
Actiuni terapeutice ale orezului
Orezul integral este un aliment indicat pentru sustinerea proceselor de crestere si refacere a organismului. Are efect hipotensor, nutritiv, regenerator, energizant, carminativ, emolient, antiscorbutic, favorizeaza eliminarea ureei.
Indicatii terapeutice ale orezului
Orezul integral este indicat ca aliment-medicament in cazurile de surmenaj, in curele de purificare si dezintoxicare, in diaree, anorexie, hipertensiune arteriala, insuficienta renala.
Cateva forme de utilizare a orezului
Cel mai indicat este sa se consume in regimul Ohsawa orezul integral, care are proprietatile curative cele mai puternice, este mai hranitor, fiind considerat mai placut la gust. In absenta acestuia se poate consuma si orezul alb, care este insa mai sarac in substante nutritive.
Nu vor fi folosite in regimul Ohsawa: orezul expandat, fulgii de orez (care sunt obtinuti de cele mai multe ori prin iradiere si tratare chimica).
MEIUL (Panicum miliaceum)
Este una din cerealele cu o straveche si indelungata utilizare in zona tarii noastre (era consumat inca din Neolitic). Dacii foloseau in mod curent meiul si graul in alimentatie, acestea doua facand parte din alimentatia de baza. Mamaliga traditionala se facea, cu sute de ani in urma, nu cu faina de porumb, ca acum, ci cu faina de mei.
Meiul este un aliment complet, fiind bogat in minerale: fosfor, magneziu, fier, potasiu, zinc. Contine in cantitati mai mari vitamina A.
In comert vom cauta meiul alimentar (diferit de meiul pasaresc care, desi are si el actiuni terapeutice benefice, nu este cel indicat in regimul Ohsawa). In cazul in care nu avem posibilitatea de a obtine mei integral, putem utiliza si meiul decorticat.
Proprietatile terapeutice ale meiului
Printre proprietatile meiului se numara cele diaforetice (stimuleaza eliminarea toxinelor prin transpiratie), nutritive, racoritoare, revitalizante, tonice, tonice psihice, echilibrante nervoase, antitusive.
Indicatii terapeutice ale meiului
Meiul este indicat in afectiuni digestive, pulmonare si renale, in convalescenta, in astenie fizica si intelectuala, diaree, dureri abdominale, surmenaj psihic, diferite tulburari ale vederii. Este un intaritor si un sustinator in cazurile de sarcina.
HRISCA (Fagopyrum esculentum)
Hrisca este un aliment raspandit mai intai in Siberia de Vest si India, apoi in Coreea si Japonia. A fost adusa in Europa mai recent, la inceputul erei noastre. Este un aliment de baza in Tibet. In tara noastra se cultiva pe suprafete restranse in nordul Moldovei.
Insuficient cunoscuta din punct de vedere al valorii alimentare si terapeutice, hrisca este utilizata la noi mai mult ca nutret pentru animale. Adesea, prejudecati prostesti de genul “este hrana saracului”, ii fac pe unii oameni sa evite utilizarea curenta a acestui aliment minunat.
Din punctul de vedere al polaritatii energetice, hrisca prezinta, dintre cereale, cel mai pronuntat caracter Yang. Contine proteine (acizi aminati: histidina, arginina, lizina, cistina, triptofan), vitamina P, saruri minerale de calciu, fosfor, magneziu, potasiu, fier, zinc.
Proprietati terapeutice
Hrisca este energizanta, nutritiva, are proprietati tonice si protectoare vasculare. Este foarte digerabila, fiind recomandata si celor cu o digestie mai slaba. Datorita continutului sau ceva mai ridicat de proteine este cat se poate de binevenita in alimentatia din regimul Ohsawa.
Indicatii terapeutice
Este indicata in tratarea starilor de intoxicare cronica cu tutun sau alcool,in alimentatia batranilor, previne sclerozarea; este eficienta in fragilitatea vasculara; este utila in tratamentul oricaror forme de cancer, franand, se pare, dezvoltarea celulelor canceroase.
Este un aliment insuficient studiat, inca, din punctul de vedere al compozitiei si al calitatilor terapeutice.
Hrisca este usor de digerat si are, in plus fata de celelalte cereale, un gust aromatic, care o face sa fie deosebit de gustoasa. In timpul regimurilor alimentare de solarizare se combina foarte bine cu graul si orezul, acestea din urma avand o consistenta care compenseaza calitatea de usor pe care o are hrisca.
SAREA
In timpul acestui regim alimentar (dar nu numai), cel mai indicat este sa utilizam sarea marina nerafinata. Evident, in cazul in care nu reusim sa obtinem sare marina, vom folosi sare grunjoasa (este preferabil sa evitam utilizarea sarii fine sau extrafine, ale caror proprietati sunt mult diminuate datorita prelucrarii).
Compozitia sarii marine: magneziu, brom, iod, cupru, nichel, aur, cobalt, sodiu, fosfor, calciu, etc.
Acţiuni terapeutice
Are un puternic efect purificator (elimina toxinele din corp); are proprietati bactericide, tonifiante si citofilactice.
Ca si orice aliment sau substanta, sarea exercita atat prin componentii chimici, cat si prin componentele energetice subtile corespunzatoare gustului sarat, efecte distincte atat la nivel fizic, cat si psihic si mental. In cazul unei folosiri judicioase, gustul sarat determina o marire a vitalitatii fiintei si o accentuare a tuturor perceptiilor senzoriale; utilizarea sarii la prepararea hranei este in mare masura determinata de acest efect de amplificare a tuturor savorilor hranei. De altfel, atunci cand energia corespunzatoare acestui gust este asimilata in cantitate suficienta si folosita in mod echilibrat in fiinta noastra, ea “da savoare vietii” facandu-ne sa traim cu o mare intensitate si sa participam (“sa fim vii”) la orice experienta benefica. Apare, de asemenea, o amplificare a apetitului in general (atat fata de hrana, cat si pentru orice traire sau experienta armonioasa).
Daca este utilizat in exces, acest gust va atrage o surescitare nervoasa manifestata prin stari de exacerbare a dorintei si atasamentului fata de placere. Tendinta de a resimti cat mai des si mai intens excitarea senzoriala devine grosiera, bruta (nerafinata), ceea ce duce gradat la amplificarea lacomiei si pasiunilor joase. In popor se stie (adesea fiind considerata doar o gluma), ca hrana gatita cu multa sare indica o crestere a dorintei si a atractiei erotice la cea (cel) care gateste in acest mod.
Avand in vedere si aceste consideratii, in general mai putin cunoscute, devine evident ca folosirea atenta si echilibrata a sarii poate constitui un element important de sustinere pe perioada desfasurarii regimului.
In general, utilizarea sarii in cantitate prea mare va duce la o cerere crescuta de apa de catre organism, ceea ce nu este de dorit in acest regim. Din acest motiv este chiar mai bine ca alimentele sa fie preparate cu o cantitate de sare moderata sau mica. De asemenea, este necesar ca in cazul unor afectiuni grave, cum este cancerul, sarea (in special cea de mina) sa fie consumata in cantitate mai redusa.
APA
Apa reprezinta “hrana” esentiala pentru mentinerea vietii, indiferent de regimul sau metoda dietoterapeutica adoptata. Cu atat mai mult, in cazul unor terapii de purificare si regenerare a fiintei, este foarte important sa utilizam cu intelepciune acest dar al naturii. In timpul regimului Ohsawa, apa este utilizata atat pentru prepararea cerealelor, cat si simplu, pentru baut.
Calitatea apei pe care o folosim in perioada regimului
Este un factor important, demn de luat in considerare.
Pentru o buna purificare si vitalizare a fiintei este indicata folosirea apei de izvor sau din alte surse naturale, care nu este poluata sau tratata chimic. Acest fel de apa contine o mare cantitate de energie subtila (PRANA), fiind mult mai hranitoare si mai pura decat apa de la robinet (“purificata” si cu adaos de clor). Pe perioada regimului este bine, tocmai din aceste motive, sa avem o “rezerva” de apa naturala, pura, cat mai proaspata, pe care sa o folosim in special pentru baut. In zilele In care ajunam (tinem post negru) este foarte bine daca avem la dispozitie o astfel de apa, cat mai curata.
Tot pentru baut putem folosi si apele minerale naturale (din comert). Pentru aceasta, trebuie sa ne asiguram insa ca apa minerala nu este imbogatita cu componenti chimici sau dioxid de carbon.
- Pe perioada regimului se poate utiliza foarte bine si apa plata (care poate fi procurata din comert).
- In cazul in care nu avem la dispozitie o apa naturala de calitate putem folosi pe parcursul regimului (in special pentru baut si nu neaparat pentru prepararea alimentelor) apa distilata.
Cantitatea de apa asimilata in timpul regimului cu cereale trebuie sa fie moderata (a se vedea si sectiunea referitoare la prepararea alimentelor). Aceasta se datoreaza faptului ca apa prezinta din punct de vedere energetic o predominanta accentuata a energiilor de tip Yin. Consumarea ei in cantitati prea mari (mai mult de circa 2 l pe zi) poate duce la diminuarea efectelor echilibrante determinate de alimentele Yang. In evaluarea cantitatii de apa consumata in timpul regimului rebuie sa avem in vedere faptul ca cerealele fierte contin deja o mare cantitate de apa (50% – 80%). Apa, la fel ca si alimentele folosite, va fi dozata in ultima instanta din punct de vedere cantitativ in functie de tipul constitutional si de manifestarile subiective ale fiecarei persoane in parte.
Prepararea alimentelor pentru regimul Ohsawa
“Bucataria macrobiotica este pura, simpla si delicioasa pentru cel ce este creativ si a deprins arta de a combina Yin-ul si Yang-ul in alimentatie” (G. Ohsawa)
Recomandari preliminare
Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca cerealele:
- Cerealele pe care le utilizam la prepararea hranei trebuie sa fie de o calitate cat mai buna. Folosirea cerealelor nedecorticate ne va conferi un maxim de substante hranitoare si energie, fiind preferate celor decorticate.
- Fulgii din cereale se folosesc numai in cazul in care au fost obtinuti prin zdrobire si nu prin prelucrare termica.
- Nu se folosesc cereale germinate sau germeni de cereale.
Ustensile si aparate necesare
- Pentru a obtine o faina integrala proaspata, de calitate foarte buna, putem folosi o rasnita electrica (ca si cele pentru cafea), cu ajutorul careia putem macina rapid cantitatea necesara pentru cateva portii de hrana. Inainte de rasnire vor fi eliminate pietricelele si eventualele resturi din cereale, care pot strica aparatul.
- Pentru obtinerea lipiilor (turtelor) din cereale vom utiliza fie o tava, in cazul in care avem un cuptor, fie un vas dintr-un material mai gros (tuci), pentru coacerea pe aragaz sau o plita.
PAINILE (turtele)
Turtele din grau
Modul de preparare:
Pentru a obtine o portie pentru o persoana se iau 2 maini de grau spalat in mai multe ape, uscat rapid (dar la temperaturi care sa nu depaseasca 40 de grade Celsius) si ales de impuritatile ramase dupa spalare. Se macina cele 2 maini de grau cu o rasnita de cafea sau, in cazul in care aveti, cu o moara electrica, asa incat sa se obtina o faina cat mai fina si omogena. Faina astfel obtinuta se amesteca cu o lingurita rasa de sare grunjoasa si, adaugandu-se treptat cate putina apa, se framanta pana cand intreg amestecul capata o consistenta semisolida si nu se lipeste de mana.
Se incinge tava (vasul din tuci) la foc mare, dupa care se lasa la foc potrivit. Se iau bucatele din amestec si se framanta in mana adaugandu-le apa pana devin moi, iau forma pe care o dorim fara a fi lipicioase. Se pun pe tava incinsa sub forma de bastonase cu un diametru de doua degete sau de turte rotunde cu o grosime de maxim 1 deget. Se intorc din cand in cand (la intervale de 1-3 minute, functie de intensitatea focului) pentru a se coace omogen. Cand incep sa se rumeneasca si devin tari, putin elastice, le putem da la o parte. Imediat dupa coacere se pun sub un servet sau intr-o oala cu capac pentru a nu se intari prea mult prin pierderea umiditatii.
Un inlocuitor pentru faina integrala
In cazul (de exceptie) in care nu putem obtine faina integrala sau aceasta nu este de o calitate corespunzatoare, putem recurge la urmatoarea substitutie: in loc de un kilogram de grau amestecam 600 grame de faina alba cu 400 grame de tarate de grau proaspete. Acest amestec prezinta avantajul ca, taratele fiind proaspete, pastreaza mai multe din vitaminele complexului B decat faina integrala depozitata timp de cateva luni.
Turtele din hrisca sau mei
Se fac exact ca si cele din grau, folosindu-se faina de hrisca sau mei (obtinuta prin macinarea boabelor cu ajutorul unei rasnite electrice).
Fierturile simple
Modul de preparare:
Inainte de fierbere, cerealele se spala in apa rece, de mai multe ori, dupa care se elimina impuritatile existente (pietricele, paie). Se pune la fiert apa, iar atunci cand a dat in clocot se adauga cerealele. Se lasa sa fiarba la foc mic, mestecand din cand in cand pentru a nu se prinde.
Graul. Peste cantitatea de grau aleasa, se pune o cantitate de doua ori mai mare de apa si se lasa la fiert 1,5-2 ore, adunand spuma. Se sareaza dupa gust.
Orezul. Se adauga o cantitate de apa de patru ori cat cantitatea de orez, se sareaza si se fierbe 20-30 min, la foc mijlociu pentru orezul decorticat, 30-50 de minute pentru orezul integral. Trebuie sa evitam scaderea excesiva a apei in timpul fierberii, care poate face ca orezul sa se transforme intr-o pasta.
Meiul. Se fierbe adaugandu-se la cantitatea de mei o cantitate dubla de apa, timp de 20-25 min (pentru meiul decorticat) si 45-50 min (pentru meiul nedecorticat). Se poate consuma si numai inmuiat in apa timp de 1-2 ore (fara fierbere).
Hrisca. Se fierbe intr-o cantitate de apa de doua ori mai mare decat cantitatea de hrisca. Se poate consuma si numai inmuiata in apa timp de cateva ore (fara fierbere).
Observatie:
La prepararea prin fierbere, cerealele pot fi utilizate in combinatii. Se recomanda combinatiile dintre orez, mei si hrisca. Proportiile vor fi stabilite in functie de preferintele si necesitatile individuale.
Supa de orez
Orezul se fierbe intr-o cantitate de apa de sase ori mai mare decat cantitatea de orez, se sareaza dupa gust. Timpul de fierbere este cel normal la orez: 20-30 de minute. Pentru a da mai multa consistenta se pot adauga si galuste de grau.
Galustele de grau se pun la fiert in acelasi timp cu orezul. Modul lor de obtinere este simplu: se amesteca faina de grau integral cu apa pana devine ca o pasta de consistenta medie; din aceasta pasta se modeleaza mici sfere, cu un diametru de 1-3 cm. Supa se serveste calda.
Creme si terciuri
Se consuma in general impreuna cu lipii sau cu adaos de cereale fierte.
Crema de orez
Prajiti orezul (macinat fin) pana devine roz, luati-l de pe foc si macinati-l cu ajutorul unei rasnite electrice; adaugati 3 pahare de apa pentru 4 linguri de faina de orez, fierbeti 25 de minute, adaugand apa daca mai este nevoie. Sarati dupa gust.
Crema de hrisca
Trei linguri de faina de hrisca se rumenesc usor intr-un vas (amestecandu-se continuu), dupa care se adauga trei cesti de apa si se fierbe pana se ingroasa. Se sareaza dupa preferinte.
Terci din grau
Se pune la fiert aproximativ 1 l de apa. Cand apa incepe sa fiarba, se adauga treptat (ca si la mamaliga din porumb) faina fin macinata din grau integral. Tot acum se adauga 1 lingurita de sare. Se amesteca pana la ingrosare, dupa care se ia de pe foc.
Terci din mei sau hrisca
Se face ca si terciul din grau.
Cereale prajite
Modul de preparare:
Cerealele se pregatesc pentru prajire prin spalare si separare de eventualele impuritati. Dupa ce au fost spalate, se pun la prajit fie la cuptor, intr-o tava incinsa, fie pe ochiul aragazului (intr-o tigaie).
Sararea se poate face fie dupa prajire, fie prin lasarea cerealelor inainte de prajire la inmuiat in putina apa cu sare circa 30 de minute. Dupa acest interval de timp, apa se scurge si boabele se pun la prajit.
Orezul. Putem sti ca prajirea s-a realizat observand schimbarea culorii boabelor – capata o usoara nuanta maronie.
Meiul si hrisca. Pentru mei si hrisca, boabele se desfac cu zgomot in momentul prajirii. Datorita prajirii rapide, este necesar sa fim atenti pentru a nu le arde.
Graul. In cazul graului, prajirea dureaza putin mai mult decat la celelalte cereale. Dupa prajire, boabele trebuie sa fie crocante, spargandu-se foarte usor in gura prin mestecare.
Cereale crude (inmuiate)
Modul de preparare:
Acest mod de preparare este cel mai pur si natural, boabele mentinandu-si toate caracteristicile naturale.
Este cel mai rapid de realizat pentru hrisca, care are o rezistenta a cojii mai mica. Procedeul consta in lasarea boabelor (acoperite) intr-un vas cu apa, un interval de timp adecvat. Este foarte important ca timpul cat boabele raman in apa sa fie suficient de mic (hrisca 1-2 ore, mei 1-2 ore, grau 3-4 ore) astfel incat boabele sa se inmoaie, FARA A INCEPE GERMINAREA. Aparitia unui mic punct alb pe boabele de grau este semnul inceperii germinarii, proces prin care predominanta energetica a acestui aliment se transforma, devenind extrem Yin.
ATENTIE! In cazul in care se ajunge la germinare, efectele devin contrare celor scontate prin acest regim (datorita amplificarii energiilor de tip Yin). Daca din neatentie s-a ajuns la aceasta situatie (a germinarii), cerealele nu vor fi consumate!
Meiul (decorticat) si hrisca pot fi consumate si in stare cruds (fara inmuiere sau alt gen de preparare), cu conditia sa fie bine spalate.
Retete pentru regimul Ohsawa
“Alimentatia este baza sanatatii si a fericirii, fiind considerata de cei intelepti o adevarata arta a vietii.” (G. Ohsawa)
Pe langa graul, orezul, hrisca sau meiul preparate simplu prin fierbere in apa cu sare, se mai pot consuma si urmatoarele combinatii:
- orez fiert impreuna cu faina de grau, hrisca sau mei coapte;
- grau fiert impreuna cu faina de orez copt;
- hrisca fiarta impreuna cu faina de grau copt;
- hrisca fiarta impreuna cu faina de hrisca.
Se pot prepara, de asemenea:
Turtiţe de grau sau hrisca
Ingrediente: 500g grau sau hrisca, 1 lingurita de sare grunjoasa si 150 ml apa.
Graul se macina fin si se amesteca impreuna cu apa si sarea. Coca obtinuta astfel se lasa sa se inmoaie timp de o jumatate de ora dupa care se modeleaza turtitele si se coc intr-o tigaie fara ulei la foc mic. La cuptor se pot face covrigi, batoane sau orice alte forme. Se procedeaza la fel in cazul turtelor din hrisca. Se recomanda sa se faca turtite din faina de grau amestecata cu faina de hrisca sau/si cu faina de mei, faina de grau fiind in proportia cea mai mare.
Placinta de grau cu orez fiert
Ingrediente: 500g faina de grau integrala, 200g orez, 1 lingurita de sare grunjoasa.
Din faina de grau si apa calduta se obtine un aluat. In timp ce aluatul se framanta, se fierbe orezul cu putin sare. Se intinde coca pentru a obtine o foaie mai groasa. Se adauga orezul la mijloc si se ruleaza foaia ca un rulou. Se aseaza intr-o tava tapetata cu faina integrala si se coace la foc iute timp de 10-20 de minute.
Lipie si turte din mei
Faina de mei se combina cu apa si sare pana devine un terci subtire. Se lasa 2 ore, dupa care se framanta bine timp de cateva minute. Se pune in tava la cuptor, timp de 30 de minute. Din acelasi aluat se pot face turte cu diametrul de 3 cm, care se coc pe o tabla incinsa sau intr-o tigaie fara ulei la foc mic.
Supa de orez cu galusti de grau
Folosind faina integrala de grau, sare si apa, se prepara o coca moale din care se modeleaza galusti mici care se pun in apa clocotita. Dupa ce au fiert se adauga orez sau faina de orez. Se mai fierbe 10-15 minute, amestecand des daca am pus faina de orez pentru a nu se lipi. In loc de orez se poate folosi si hrisca.
Terci de grau si orez
Asa cum se prepara si mamaliga, se pune apa la fiert cu putina sare, iar cand apa clocoteste se adauga in ploaie faina de grau integral si faina de orez. Se fierbe amestecul timp de 20-30 de minute. Deoarece atat graul cat si orezul se umfla la fiert, va trebui sa se lase compozitia mai moale si sa nu se adauge prea multa faina. De asemenea, se poate face si terci din faina de mei sau amestecat cu faina de grau sau orez.
Grau, hrisca sau mei copt
Se spala foarte bine graul si se pune intr-o tigaie cu sare, in strat subtire, cat sa o acopere. Se pune pe foc puternic si se amesteca in continuu cu o lingura de lemn. Se coace pana cand boabele de grau plesnesc toate si isi schimba usor culoarea. Se verifica daca graul a devenit crocant si usor de mestecat. E necesar ca graul sa fie luat de pe foc inainte de a se arde, deoarece incepe foarte rapid sa se inchida la culoare dupa ce s-a evaporat apa din boabele de grau.
Pentru hrisca sau mei se procedeaza la fel, cu observatia ca acestea se vor coace fara a fi umezite inainte. In schimb, se adauga sarea umezita pentru ca aceasta sa adere la boabele de hrisca sau mei.
Supa de taitei de hrisca
Se prepara un aluat tare din faina de hrisca macinata fin, sare si apa, aluat care apoi se intinde cu facaletul pe o masa presarata cu faina. Se ruleaza apoi foaia obtinuta si se taie felii subtiri. Din aceste felii, cand se desfac, se obtin taitei care se pun intr-o sita si se scutura de faina. Se mai tin un sfert de ora sa se usuce, apoi se fierb in apa clocotita cu sare timp de 10-15 minute. Optional se poate adauga si o mana de orez.
Mamaliga din mei
Ingrediente: 100 g faina de mei, 500 ml apa
Faina de mei se pune in apa la foc mic. Se acopera si se amesteca periodic timp de 20-25 minute.
Crema de orez
Se prajeste moderat orezul pana ce devine rumen. Se macina si se adauga la faina rezultata trei pahare de apa la patru linguri de faina. Se fierbe totul aproximativ 25 de minute, adaugand apa daca mai este necesar. Sarea se adauga la final.
Crema de hrisca (1)
Se rumeneste faina de hrisca, dupa care se adauga apa si se lasa sa fiarba pana se ingroasa. Se sareaza dupa gust.
Crema de hrisca (2)
Intr-o cratita se pune apa la fiert pana da in clocot. Se pune „in ploaie” faina de hrisca si sarea; se lasa sa fiarba pana se ingroasa.
Galusti de hrisca in stil japonez (Soba-dango)
Se prepara un aluat din faina de hrisca si apa usor sarata, framantand bine. Din aluatul rezultat se face un sul (diametrul de aproximativ 2 cm) si se taie bucati de 5 cm grosime. Se fierb aceste galusti in 4 pahare cu apa. Cand clocoteste apa, se adauga 1/2 pahar cu apa rece. La o noua clocotire, se stinge focul si se scurge apa, iar galustile se stropesc cu apa rece.
Cea mai mare eficacitate o are insa hrana netratata termic. Urmatoarele retete au avantajul ca evita fierberea cerealelor.
Hrisca inmuiata in apa (1)
Se spala hrisca, se toarna apa clocotita putin ssrata peste ea, apoi se lasa la inmuiat pana cand bobul de hrisca devine moale.
Hrisca inmuiata in apa (2)
Hrisca spalata se lasa la inmuiat in apa rece cu sare timp de minim o ora, pana ce bobul devine moale. Timpul de inmuiere depinde de calitatea si vechimea boabelor de hrisca.
Terci de hrisca (1)
Este o mancare delicioasa si foarte sanatoasa, care poate fi consumata des in acest regim. Se macina hrisca pana se obtine o faina fina. Se toarna apa clocotita putin sarata peste ea si se amesteca, obtinandu-se o compozitie moale care se lasa la umflat 15-20 de minute. Se observa apoi ca faina de hrisca a absorbit toata apa si terciul a devenit consistent, fiind foarte gustos si hranitor.
Terci de hrisca (2)
Terciul de hrisca poate fi preparat si cu apa rece putin sarata, caz in care va trebui lasat ceva mai mult timp la umflat. Preparat astfel, terciul de hrisca este la fel de gustos si hranitor.
Paine „harică” (consumata de calugarii isihaşti)
Faina completa (integrala) de grau se amesteca cu apa, formandu-se o pasta moale. Se lasa la inmuiat 7 ore, apoi se fac turtiţe foarte subtiri,care se lasa sa se usuce la soare.
Modul de viata in perioada regimului
“Fiecare actiune pe care o realizam genereaza, mai devreme sau mai tarziu, efecte asupra trupului si sufletului nostru. Prin actiune constienta ne putem schimba destinul in bine.” (Swami Sivananda)
Am prezentat anterior principiul ce sta la baza folosirii celor patru cereale in cadrul acestui regim. Prin amplificarea globala a energiei Yang (+) cu ajutorul alimentatiei, efectele vor putea fi sesizate atat fizic, cat si psihomental, in modul descris in sectiunea referitoare la Yin si Yang. In continuare, vom arata modul in care anumite atitudini si actiuni ale noastre pot influenta intr-o masura foarte mare rezultatele acestui regim.
Rapiditatea efectelor regimului Ohsawa tine de nivelul energetic de la care plecam
In cazul anumitor persoane, efecte remarcabile pot fi sesizate deja din primele zile sau dupa numai o realizare a acestui regim. In alte situatii efectele apar ceva mai greu, in timp mai indelungat. Exista factori care determina aparitia acestor diferente de eficienta si care, chiar cu o minima atentie, pot fi orientati pentru a ne ajuta cat mai mult. Pentru a putea evalua corect eficienta regimului, trebuie sa avem in vedere chiar de la inceput, nivelul de la care pornim: atat din punct de vedere al vitalitatii, cat si al energiei Yang de care dispunem. Comparand situatia initiala cu starea generala din finalul regimului, putem sesiza cu o precizie destul de mare cat de eficient este regimul pentru noi (pentru a putea estima “cantitatea” de energie Yang necesara in cazul nostru, putem evalua orientativ proportia calitatilor si manifestarilor Yin fata de cele Yang, folosind descrierile din capitolul “Yin si Yang”).
„Intreaga creatiune, astrele, atomul, cosmosul, vegetalul, animalul, umanul, corpul nostru, celulele si functiile noastre – totul contin, dar se si manifesta prin jocul permanent al contrariilor. Suntem cu totul cufundati in acest joc Yin si Yang.”
Pentru acele persoane care pornesc de la un nivel mai ridicat (ca vitalitate, energie Yang etc.), efectele vor fi chiar de la inceput mult mai evidente decat in cazul acelora care dispun de resurse reduse (ca in cazul celor excesiv Yin sau in situatiile in care apar chiar afectiuni organice determinate de exacerbarea energiilor Yin). Gradul de eficienta a regimului poate fi mult marit insa chiar in situatiile in care se porneste de la o stare mai defavorabila, mult perturbata (ca in cazul unor boli). Ceea ce avem de facut este sa fim atenti de data aceasta asupra intregii noastre fiinte, cuprinzand sentimentele si atitudinile predominante, activitatile zilnice, cautand sa realizam un proces mai amplu de reechilibrare a energiilor Yin-Yang, care sa cuprinda simultan atat latura fizica, cat si cea interioara (psihica, mentala).
Actiunea regimului interfereaza si este influentata permanent de atitudinile mentale si sufletesti
Alimentaţia acţionează prin purificarea şi armonizarea fizică şi vitală. Aceste fenomene se reflectă gradat, în timp, şi asupra psihicului şi minţii. Dacă din punct de vedere psihic şi mental nu acţionăm în acelaşi sens al purificării şi amplificării energiilor Yang, procesul de armonizare generală se va desfăşura mult mai lent, având în vedere faptul că fiinţa noastră este un întreg, în care corpul, mintea, sentimentele şi trăirile noastre sunt interdependente, acţionând întotdeauna corelat. O acţiune cum este vizionarea timp de câteva ore zilnic a unor emisiuni şi filme la televizor, este de natură să amplifice mult o stare de sensibilitate faţă de scenele intense pe care le vizionăm sau faţă de informaţiile care ne survin în avalanşă; în noi se succed atunci rapid şi adesea necontrolat stările induse de acele secvenţe pe care le urmărim cu mare atenţie. O astfel de atitudine de pasivitate şi acceptare neselectivă a stimulilor vizuali şi auditivi va amplifica energiile psihice de tip Yin, generând în timp scăderea dinamismului, a puterii de autocontrol sau a dorinţei de acţiune, toate aceste fenomene reflectându-se în final, chiar şi fizic, prin “lenevirea” diferitelor funcţii ale organismului. Oricum, este bine să avem în vedere faptul că situaţia în care realizăm acest regim de purificare şi echilibrare a fiinţei, chiar dacă mai realizăm încă acţiuni de natură să îngreuneze amplificarea energiei Yang, este NET SUPERIOARĂ ŞI BENEFICĂ faţă de cea în care realizăm aceleaşi acţiuni, având în plus şi o alimentaţie inadecvată, preponderent Yin, nenaturală şi impură.
Pentru cei ce doresc un maxim de efecte în urma respectării regimului, vom face în continuare câteva precizări referitoare la atitudinile şi acţiunile pe care trebuie să cultivăm, şi ce trebuie să evităm în viaţa de zi cu zi.
Trasaturi generale ale stilului de viata adoptat in regimul Ohsawa
Ritmul de viaţă trebuie să se desfăşoare cât mai regulat. Acest regim este perioada ideală pentru a elimina (unde este cazul) haosul sau risipirea inutilă a resurselor şi capacităţilor noastre în direcţii nepotrivite nouă, inutile momentului de timp în care ne aflăm. Ordonarea gradată a diferitelor domenii ale vieţii va fi realizată simultan cu ordonarea interioară, în planul gândurilor şi al sentimentelor noastre, unde vom putea sesiza în acest mod o clarificare şi o “curăţire” a unor stări de lucruri ce stagnau sau ne incomodau de mai mult timp.
Vom începe acest proces cu stabilirea unor coordonate temporale fixe pe parcursul unei zile: intervalele acordate meselor principale, orele de culcare şi trezire, momentele dedicate practicii spirituale.
“Pentru cel care cunoaşte tendinţele Yin-ului şi Yang-ului şi ştie să le echilibreze, Universul şi viaţa constituie cea mai mare şcoală” G. Ohsawa
În perioada regimului, trebuie să existe o stare de focalizare şi control în ceea ce gândim şi în modul în care acţionăm. Aceasta nu presupune în nici un fel încrâncenare sau retragere de la activităţile necesare, ci o atenţie mult mărită asupra modului în care realizăm aceste acţiuni. La nivelul acţiunilor, amplificarea energiei Yang presupune manifestarea puterii de sinteză, evaluare şi decizie, a lucidităţii, focalizării, atenţiei, a bucuriei şi veseliei. Nu sunt multe persoanele care reuşesc să menţină constant o astfel de stare de atenţie şi concentrare în ceea ce realizează, după cum nu sunt multe (în ziua de azi) persoanele care au o preponderenţă energetică Yang în majoritatea planurilor fiinţei.
Câţiva parametri care ne pot arăta starea de focalizare şi control pe care o avem atunci când realizăm o acţiune sunt timpul de realizare a ei (de multe ori apar surse de disipare, care fac ca unele activităţi simple să se desfăşoare în timp lung), calitatea, finalitatea (să reuşim să terminăm acţiunea începută, în modul în care ne-am propus; există adesea factori devianţi, care ne conduc în altă direcţie decât cea propusă iniţial, dacă le dăm curs din neatenţie sau lipsă de control) şi starea de împlinire pe care o resimţim după terminarea cu succes a acelei acţiuni, indiferent de dimensiunile şi importanţa ei.
Dacă aceşti parametri sunt la un nivel bun, aceasta înseamnă că manifestăm o capacitate bună de autocontrol şi energia noastră Yang este în creştere.
Atitudinea generală trebuie să fie completată de momente de destindere şi de veselie, de umor de calitate, euforie şi bucurie. Toate acestea ne vor ajuta să ne expansionăm fiinţa şi să trăim din plin capacitatea noastră tot mai mare de a ne exprima. Vom constata că acum este momentul să ne depăşim timiditatea, inhibiţiile, reţinerile, incapacitatea de a ne exprima sau manifesta în relaţiile interumane. Regimul alimentar şi atitudinile predominante pe care acum le menţinem sunt de natură să ne susţină întru totul, astfel încât să putem să ne depăşim limitările în ceea ce priveşte exprimarea armonioasă a personalităţii noastre.
În cazul mai grav în care există şi anumite afecţiuni ce se doreşte să fie eliminate prin intermediul acestui regim, găsirea (regăsirea) bucuriei, a efervescenţei, a râsului – sunt factori care pot dinamiza resurse neştiute până atunci din fiinţa noastră, adevărate energii vindecătoare şi armonizatoare.
Este bine să evităm cât mai mult acţiunile şi atitudinile care pot determina amplificarea dizarmonioasă a energiilor de tip Yin şi a stărilor asociate lor. Dacă ne vom analiza cu atenţie, vom sesiza că există situaţii care conduc la amplificarea stării de pasivitate, a inerţiei, lenei sau atitudinilor în care suntem purtaţi de diferitele evenimente şi conjuncturi zilnice.
Folosirea televizorului un timp prea îndelungat şi neselectiv, discuţiile lungi şi inutile, fumatul, lipsa finalizării acţiunilor începute, citirea haotică a ziarelor şi a publicaţiilor lipsite de valoare, lipsa unui mod de acţiune şi a unor obiective precise, toate acestea permit instalarea şi amplificarea unor stări psihice nocive, în directă corespondenţă cu natura lor receptivă (-).
Renunţarea la acest tip de acţiuni nu numai că nu ne va priva de ceva valoros, ci chiar ne va pune la dispoziţie un timp liber care poate fi folosit pentru a împlini lucruri mai aproape de sufletul nostru, pe care le amânam mereu într-un viitor îndepărtat, acel “când va fi timp…”.
Sugestii pentru realizarea cu usurinta si maxima eficienta a regimului
“Cunoaşterea ne conferă puterea de a acţiona pentru a ne transforma viaţa în bine, repede şi eficient”
Pregătirea pentru începerea regimului
Indiferent de motivul pentru care abordăm acest regim (pentru purificare, regenerare fizică şi interioară, amplificarea energiei Yang, reglare ponderală, ca adjuvant în vindecarea unor afecţiuni sau pentru armonizare globală a propriei fiinţe), realizarea lui în concordanţă cu tipul nostru constituţional va face ca efectele benefice să apară fără întârziere. Această adaptare a dietei la propria noastră structură trebuie să înceapă chiar înainte de momentul intrării propriu-zise în regimul alimentar, printr-o perioadă pregătitoare de 1-2 săptămâni.
Spre deosebire de nivelele mai subtile, înalte, ale fiinţei, cum sunt cel psihic şi mental, unde orice schimbare (o bucurie sau o supărare mai intensă) se resimte foarte rapid, fiind de natură să ne modifice aproape instantaneu “calitatea” unei zile sau săptămâni, în cazul corpului fizic manifestarea efectelor hranei are loc într-un timp mult mai îndelungat. Tocmai datorită acestei inerţii mai mari care apare în cazul corpului, este bine ca adaptarea pentru un nou regim să se realizeze treptat, cu atât mai mult în cazul celor care au folosit multă vreme în alimentaţie carne, produse sintetice, zahăr etc., pentru a se putea declanşa un proces de „învăţare” a corpului cu noile condiţii de hrănire. Pregătirea este recomandată, de asemenea, celor care realizează pentru prima oară o schimbare de alimentaţie de acest tip sau celor care, realizând regimul Oshawa, au avut dificultăţi în a se adapta la acest mod de hrănire.
Cu 7-14 zile înaintea începerii regimului, vor fi introduse treptat în alimentaţia zilnică cele 4 cereale, gătite la început cu legume (morcovi, ceapă, pătrunjel), ulei şi sare, în diferite combinaţii. Alimentele astfel gătite vor constitui una dintre mesele principale ale zilei.
Pentru cei mai “legaţi” de obiceiurile alimentare, în perioada ce precede regimul, una dintre mesele zilei va fi compusă numai din cereale, preparate ca şi în regim.
Tot în acest interval, vor fi reduse şi chiar eliminate alimentele sintetice, cu adaosuri de coloranţi şi conservanţi. Evitarea gusturilor tari (excesiv dulce, excesiv sărat etc.) va determina o rafinare a percepţiei gustative, necesară pentru obişnuirea cu gusturile mai subtile ale cerealelor şi acceptarea deplină a acestei alimentaţii.
Cum este bine sa ne hranim in afara regimului Ohsawa, pentru a ne mentine in organism echilibrul Yin-Yang
Foarte puţini oameni sunt cei armonizaţi, care prezintă un grad mai ridicat de echilibru între aspectele Yin (-) şi Yang (+) din fiinţa lor. Cei mai mulţi prezintă o predominanţă energetică într-un sens sau altul, ceea ce înseamnă o dizarmonie, un dezechilibru în buna funcţionare a structurii lor fizice si subtile. Dezechilibrul energetic (menţinut în timp) dintre Yin si Yang duce la apariţia bolii; când acest dezechilibru devine excesiv, boala devine cronică.
Datorită orientărilor actuale legate de alimentaţie, la majoritatea oamenilor de acum se poate remarca amplificarea în exces a energiilor Yin. Toate preparatele sintetice, cu adaosuri de substanţe chimice, cele mai multe dintre dulciuri, alimentele conservate, precum şi o parte dintre celelalte alimente utilizate frecvent în alimentaţie sunt de natură să amplifice sensibilitatea şi receptivitatea excesivă, dezechilibrată a oamenilor.
În fiinţa umană, diminuarea energiei YIN în exces şi amplificarea energiei YANG este necesară datorită faptului că o dominantă energetică pasivă creează premizele unei receptivităţi necontrolate a fiinţei la influenţele negative. Compensarea printr-o alimentaţie Yang a deficitelor energetice este astfel esenţială. La o analiză mai atentă a alimentelor cu caracteristici yang putem constata că multe dintre comunităţile de longevivi, precum şi persoanele ce manifestă o bună stare de sănătate, consumă frecvent alimente yang, cum sunt cerealele, merele, nucile, etc., și recurg frecvent la o alimentație fără foc.
Firea umană are foarte multe nuanţe, exprimând permanent împletirea dinamică a lui Yin şi Yang pe toate nivelurile. Din acest motiv, determinarea dominantei energetice la nivel psiho-mental a unei fiinţe este de cele mai multe ori dificilă pentru necunoscători. Dar “pomul se cunoaşte după roade, iar omul după fapte”. O fiinţă solară (Yang) este capabilă de acţiune şi manifestă o capacitate mărită de control asupra energiilor lăuntrice; ea este de-a lungul vieţii stabilă, fermă, lipsită de complexe de inferioritate, sigură în tot ceea ce întreprinde, şi va fi foarte greu de întors din drum. Ea reuşeşte să îşi conştientizeze şi controleze într-o mare măsură emoţiile inferioare. O fiinţă receptivă, cu structură energetică predominant Yin, prezintă labilitate în gândire şi decizii, are o putere de finalizare redusă şi tinde să dea mereu vina pe conjuncturi, se închide şi devine depresivă sau este mereu măcinată de îndoieli.
Se poate afirma, privind în ansamblu tendinţele societăţii actuale, că majoritatea oamenilor se confruntă astăzi cu un exces de energie Yin. Alimentaţia predominant de natură Yin, sedentarismul, stresul, degenerarea datorită viciilor, sunt toate cauze ale acestei situaţii. Prin amplificarea componentei energetice Yang, se va modifica răspunsul la stimulii exteriori perturbanţi si poate fi dobândită o adevărată imunitate la stres. O fiinţă care are forţă lăuntrică şi este emisivă, solară, armonioasă, nu poate fi perturbată de o ameninţare în plan social, ci dimpotrivă, se va simţi stimulată să o rezolve, să o depăşească fără a se manifesta prin disperare, îngrijorare excesivă sau mânie.
Pentru o echilibrare armonioasă a energiilor Yin-Yang în fiinţa umană este necesară astfel mai ales amplificarea energiei Yang care să compenseze excesul de energie Yin, care în general se percepe a fi predominant în foarte multe cazuri.
Predominanta YIN_YANG a alimentelor
“Alimentaţia este baza sănătăţii şi a fericirii, fiind considerată de cei înţelepţi o adevărată artă a vieţii” G. Ohsawa
Odată ce am reuşit să ne edificăm în privinţa predominanţei noastre energetice, ceea ce avem de făcut este să urmărim să compensăm excesul de Yin sau de Yang prin mijloace adecvate. Conform învăţăturilor orientale, omul, respectând un anumit mod echilibrat de alimentaţie conform acestor principii fundamentale YIN (-) şi YANG (+), îşi poate polariza şi armoniza întreaga fiinţă, pe toate nivelele sale.
Alimentele pot fi clasificate, din punctul de vedere al încărcăturii lor energetice, în alimente care amplifică în ființă energia YANG (+) şi alimente care amplifică energia YIN (-). Această influenţă exercitată de alimente asupra polarităţii energetice a fiinţei nu este egală (polenul de albine având, de exemplu, o încărcătură solară (yang) mai pronunţată decât grâul etc.). Astfel, alimentele (cereale, leguminoase, fructe, condimente, băuturi, dulciuri, etc.) au fost clasificate de către G. Ohsawa în alimente cu caracter Yang, pronunţat Yang, extrem Yang, respectiv Yin, pronunţat Yin, extrem Yin.
Prin energia lor specifică, alimentele influenţează şi chiar modelează atât corpul fizic, cât şi viaţa interioară a unui om, mai ales atunci când sunt folosite o perioadă mai mare de timp. Primul efect al alimentelor este asupra corpului fizic, dar în timp, sunt afectate gândurile, viziunea lăuntrică asupra lumii şi relaţiile cu oamenii. O persoană care consumă în mod frecvent alimente cu gust picant (specific Yang) va avea în mod evident un comportament diferit de o altă persoană care preferă gustul dulce (specific Yin), aşa cum o fiinţă care preferă carnea (aliment Yin) diferă de o alta care preferă merele (fructe Yang), fiecare dintre ele având un comportament specific, o predispoziţie caracteristică către anumite boli, un mod anume de a reacţiona la remedii şi chiar diferite moduri de a gândi.
În lumina acestor principii, fiinţa cu dominantă YIN (-) va urmări să integreze şi să asimileze prin alimentaţie îndeosebi esenţa energetică de natură predominant YANG (+) prezentă mai ales în anumite alimente, în timp ce o fiinţă excesiv YANG (+) va urmări să utilizeze o alimentaţie predominant YIN (-), pentru o cât mai deplină armonizare a sa.
Toate alimentele şi băuturile folosite trebuie să fie naturale, nepreparate industrial cu diferite substanţe chimice de sinteză sau tratate artificial. Chiar şi apa tratată este uneori impură. O fiinţă suficient de echilibrată şi care respectă legile de manifestare ale celor două principii polare opuse, atât în interiorul, cât şi în exteriorul său, va rezista cu succes mult mai bine în faţa influenţelor nocive, stresurilor, tensiunilor sau frustrărilor generate în această lume.
Pe aproape tot globul, dar mai ales în Occident, aceste reguli nu sunt cunoscute, şi cu atât mai puţin, respectate. Pentru a trăi o existenţă fericită, interesantă, armonioasă, veselă, sănătoasă şi îndelungată, este necesară consumarea unei alimentaţii naturale, adaptată cu abilitate propriei naturi de a asimila ceea ce îi este ei necesar.
Autovindecarea prin echilibrarea energetică Yin (-) – Yang (+) generează condiţiile unei vieţi lungi si fericite. În plus, ea este extrem de simplă şi economică, se poate aplica tot timpul şi la orice vârstă.
Marturii ale celor care au urmat regimul Ohsawa + alte resurse
Iti recomand sa citesti si comentariile din finalul urmatoarelor materiale, pentru ca ele contin raspunsuri la intrebari pe care ai putea sa le ai in timpul acestui regim.
Cu iubire Marcela Glavan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.